Onsdag d.18 April 2012-Blue Wednesday

Folk: TA, GØS, ARO, CVA, LAU, HCJ, MBB, KH, PEP og mig m.fl.

Vejret klokken 0530: SØ, 7 m/s, 8/8, 7 grd, 20km.

LEGENDARISK DAG! MBB og jeg var derude 0525. Dagen startede stille og roligt ud med et godt træk af Misteldrossel og i blandt dem var der også dagens eneste Ringdrossel. Nice!

En anden fugl, vi kun så en af, var BLÅ GLENTE!!!! Hold da helt op, den havde jeg ikke set komme! Fuglen kredsede over den hvide gård, mens vi stod ude ved stenen. ARO fandt den, og på grund af den sorte kile, spidse hånd og blå overside, troede jeg, at det var en Steppehøg, vi havde fået øje på. MEN så kom TA på banen, og med en ro, som jeg aldrig har oplevet, siger han de magiske ord:” Det er en Blå Glente”. Der bryder helved løs! Jeg retter kikkerten på fuglen, og jeg kigger på den, i hvad der virker en evighed (tiden går langsomt når det gælder sjældne fugle i hvert fald for mig så det har nok været 5 sekunder). Derefter griber jeg mit kamera og får nogle fuldstændig fantastisk dårlige billeder af den. Som PEP sagde:” Er du sikker på at det ikke er en humlebi du har taget?”. Kort sagt jeg fik ikke stillet skarp. Efter et lille stykke tid begynder den at trække ud over vandtårnet kurs mod kullen. Den ultimative fugl var væk (jep, det er mig, der siger det, jeg har konverteret). For andre fede beskrivelser tjek Dofbasen🙂

Hvis ikke den Blå Glente havde kommet, havde det alligevel været en rigtig god trækdag. Der var rigtig mange Blå kærhøge (9 stk.), Dværgfalke (6 stk), Tårnfalk (10 stk.), Rørhøge (6 stk.), Fiskeørne (2 stk.), Fjeldvåger (14 stk), Hvide Vipstjerter, Misteldrosler og Spurvehøge. Der røg over 270 spurvehøge forbi stenen idag, hvilket gør det til den bedste spurvehøgedag i år. Derudover kom der også 3 gulirisker, 1 Vendehals, 6 Landsvaler, 1 Bysvaler, 26 Traner og 2 Vandrefalk. Den ene fugl blev fundet af PEP og den anden fandt vi (MBB og mig) på vej ind til Smidstrup, hvor vi skulle have aftensmad. Dagens menu var et rent festmåltid. Jeg fik en god Rulle kebab, den var god men ikke Blå Glente god, og MBB fik en Baconburger. Den var han tilfreds med.

I morgen lover de østenvind, det bliver nok en legendarisk dag som i dag, men det bliver med garanti en god dag. Der kommer nok en Steppehøg.

(APR)

One response to “Onsdag d.18 April 2012-Blue Wednesday

  1. Hej Andreas og Co
    STORT TILLYKKE – det må trods alt være det vildeste ….
    Er meget misundelig og forstår ikke hvad jeg laver her på arbejde … vi ses snart i felten. Glæder mig til at høre om det fra de heldige🙂
    Ses
    Jon Friis

Skriv et svar

