Fredag d. 13 april-Sort stork!

Folk: FM, VSM, LAU og mig.

Vejret:500 meter 5 grd, Ø (til at starte med), 2 m/s, 1/8.

Dagen startede med at vækkeuret ringede klokken 0510, hvor det var møg tåget. Øv, tænkte jeg og gik i seng igen. Tågen hang over gilbjerg indtil klokken 0830, hvorefter det blev mega godt vejr. Der var kun få slørskyer på himlen og tågen lå langt inde over land og havgusen lå langt ude over vandet. Uheldigvis forblev det ikke sådan, så efter en time blev det så tåget, at vi ikke kunne se noget som helst. Vi nåede at se lidt men ikke særlig meget. Det sjoveste var 2 Kernebidere og 1 Fjeldvåge.

Vi rykkede derfor til Hesbjerg da det lå inde i landet. Ved Hesbjerg var der flot solskinsvejr og der var en skrue musvåger på 16 stk over vores hoveder. Fedt! Vi begyndte at obse, og der gik ikke lang tid før FM siger:” Jeg har en fugl med hængende vinger lidt inde over land” Vi finder den og lige da jeg får rettet skopet på viser den undersiden og lyset rammer næbbet! DET ER DEN GAMLE SORTE STORK FRA IGÅR!!! Fuglen begynder derefter at kredse, og vi har den i, hvad der virker til en time (ca. 10 minutter). Efter den stopper med at kredse flyver den ret målrettet ud mod vandet, og vi ser ikke mere til den.

Efter den Sorte stork fløj nordpå begynder rovfugletrækket at køre rigtigt godt i ca. 2 timer. På de 2 timer kommer der 2 rørhøge, 13 fjeldvåger, 2 fiskørne, 58 musvåger, 1 dvægfalk, 1 ravne, 3 røde glenter, 13 Spurvehøge og 5 traner. 4 af dem kom i flok, som man kan se på billedet.

Jeg var hjemme igen mellem 3 og 4, hvor jeg tog et bad og begyndte at lave mad. I dagens anledning stod den på Tortillas til for- og hovedret og snickers kage til dessert! Jeg var heldig i dag og endda på fredag d. 13, så det skal fejres.

I morgen lover de NV vind. Det bliver nok en tynd omgang i morgen, men det gør ikke noget, jeg er stadig høj oven på den stork.

(APR)

Skriv et svar

