Mandag d. 26 Marts 2012-En konge dag.

Folk: BJO og mig.

Vejr klokken 0630: 1 m/s, 4/8, 10 grd, 20km.

Dagen startede ud rigtig flot! Solen var ved at stå op, der var næsten vindstille og slørskyerne gjorde horisonten rød. Et fantastisk syn. Der var til gengæld næsten ingen fugle den første halve time, men da solen stod op kom der gang i bogfinkerne igen i dag. Der kom nogle stykker men ikke i nærheden af hvad der kom igår. I dag gik de fleste vest.

Dette gjorde de Hvidvinget korsnæb ikke. De gik både mod øst og vest og underligt nok ret målrettet. Da dagen var omme havde der været 9 Hvidvinget her ved hovedet. 1 ud af de 9 lavede også trompetkaldet. Det var vildt. Med denne her mega dag for de Hvidvinget Korsnæb har der været 28 Hvidvinget Korsnæb her i området og det er stadig marts! BJO kom herop og nåede at se den sidste af dem.

Klokken 0945 stoppede trækket af bogfinkerne ligesom alt det andet træk. Det var derfor hårdt at stå distancen de sidste timer. Jeg blev heldigvis derude for lige da min obs var ved at stoppe kommer forårets første Rørhøg, som er en gammel han. Jeg fik endda taget nogle billeder af den.

Klokken lidt i 4 ringer min telefon. Det er PBH som siger at MT har haft en KONGEØRN VED HUNDESTED!! Jeg lukker min PC og skynder mig derud på cykel (Contador ville have svært ved at følge med). Jeg finder fuglen få minutter efter jeg er ankommet. Det var en stor tung kleppert, hvor man kunne ane kronen. FEDT! Efter hvad der føles som en evighed (=½ minut) forsvinder den i gusen/tågen mod sydvest. Den gad nok ikke at tage til Sverige. Derfor er i morgen en god dag til at finde den.

På grund af de gode fugle i dag, anrettede jeg en mindre festmiddag til mig selv i form af tortillas. Efter det tog jeg en tur ud i mørket for at lytte efter ugler. Jeg håbede på en Spurveugle, men fik 2 natugler istedet.

Vejret i morgen lover svage vinde fra NV og nord, så der kommer nok en del Ederfugle. I morgen aften kommer det til at blæse fra vest, men ret svagt, så jeg regner også med at være ude klokken 2030.

(APR)

Skriv et svar

