Torsdag d.22 Marts 2012-En dag i vingebåndenes tegn

Vejr klokken 0600: V, 3 m/s, 1/8, 7 grd, 15km.

Folk: BNN, BJO og mig+5.

Igen i dag var jeg derude lidt i 6. På det tidspunkt var der allerede lidt Bogfinker i luften. De gik mod vest igen, det må være vinden, der får dem til at gå i den retning, men der var også nogle stære i blandt. Klokken 0610 startede trækket for alvor. Bogfinkerne fløj om ørene på mig hele tiden både ude over vandet og ind over land. Der var også en af de i alt 11 Bjergvipstjert, som hørtes flygtigt og en Hvid Vipstjert kom også forbi på det tidspunkt. Det var fedt. BNN nåede lige i tide at komme herud og se det imponerende træk af Bogfinker, inden det stoppede. Det var heldigt.

Klokken 0715 blev der lagt en dæmper på bogfinketrækket. Men når kvantitet fejler, så må kvaliteten tage affære, og det gjorde den igen i dag for klokken 0717 kom der en Hvidvinget Korsnæb! Det var desværre ikke en gammel han, men jeg er ikke kræsen😉 Kort tid efter opdagede BNN to Store tornskader siddende i nogle buske længere inde over land, fede fugle og det er de første, som er fotogene i år. Tak for det og godt fundet.

Klokken lidt i 8 tog BNN afsted ind til Gilleleje sammen med det gode vejr. Han sagde til mig, at jeg ikke må lave nogle fede fugle, mens han er væk. Dette løfte holdt jeg desværre ikke for lige efter kommer der 4 Hvidvinget Korsnæb indenfor 10 minutter (2 af dem var gamle hanner), forårets første mosehornugle og 1 trækkende Ravn. GIF beklager.

Et lille stykke tid senere kommer der 2 fyre herud og BJO. På det tidspunkt dør trækket endnu mere og havgusen tager til. Heldigvis var der nogle Bjergvipstjerter som gjorde, at vi kunne holde ud, selvom det var koldt.

Klokken 11:00 tog jeg hjem, da havgusen var så slem at jeg ikke kunne se noget som helst.

(APR)

 

 

 

Skriv et svar

