Onsdag d. 11. maj 2011

Vejr kl. 5.00: SØ 1 m/s, 7/8, 10 gr, 20 km

Folk: MBB, KBN, PJP, BJO, AH, SLi, CAA +1

En temmelig giftig dag på Sjælland. Korshage sendte fem meldinger ud på Dofcall om subarter, Hundested havde fire, RS meldte Biæder fra Hejresøen på Vestamager osv.. den stadige sydøstenvind bragte også træk til Gilbjerg. Flere Hvepsevåger, Rørhøge, Lærkefalke og 922 Gule Vipstjerter. Vores giftige art i dag var en 2k Hedehøg, den femte på fem dage. Den var dog ikke så ligetil, og under observationen hældte vi faktisk mest til Steppehøg, selvom jeg godt nok noterede mig en ret elastisk flugt med svirp i hånden – det plejer folk at hæfte på en Hedehøg. Men heldigvis fotograferede KBN fuglen. Selvom den er på afstand, dokumenterer billederne entydigt en 2k Hedehøg, læs evt. min kommentar på Dofbasen.

Der er kommet en masse køer på marken nede bag hegnet. Det sugede i dag de gule vipper til sig. Ofte sås 25-50 fugle ad gangen trække derfra efter rast. Jeg gik mig en tur i krattene ved søen, på jagt efter Grå Fluesnapper. Det fandt jeg ikke. Til gengæld kom en Ilder luntende hen ad stien, med retning mod mig. Den så mig, og stoppede så op gloede på mig i 15 sekunder. Desværre er mit kamera fladt netop i dag, øv! Fed oplevelse, næsten lige så sej som Hedehøgen.

Ved 2-tiden gled fronten ind over Gilbjerg og vinden slog meget hurtigt om i NV. Samtlige fugle forsvandt! Intet rørte sig herefter, vildt. Det må være sådan Gilbjerg er i maj i vestenvind.

MBB

Skriv et svar

